cookies

måndag 14 december 2015

Julpysselutmaning del 7

Jul ja. Igen....börjar ni tröttna. Det kan jag förstå i så fall. Jag börjar känna såna tendenser också men så är det varje år. Reklamen på tv och i tidningar gör mig lite spyfärdig. Samtidigt var det klimatmöte och världens ledare skulle komma överens om framtiden.

Sen läser man om fattiga barn och vuxna, både inom landet och utanför våra gränser. De som inget har. Och vi.....vi som har ....vi shoppar....

Jag hörde på tv att vi ligger långt fram i Sverige med hur vi tar hand om klimatet. MEN sa han....
vi måste ändra vårt konsumerande. Kan man då verkligen säga att vi ligger långt fram? Jag menar vi som har pengar och kunskap. Ligger vi verkligen långt fram? Jämfört med vad? U-länder? USA? Andra I-länder?

Nej så lätt är det nog inte. Det känns farligt att säga att vi ligger långt fram. Då kanske vi lutar oss tillbaka och säger att vi gör minsann vad vi kan redan. Det tror jag inte på. Det finns massor att göra. Både för att hjälpa de som inget har och för miljön.

Inte vet jag men det känns lite extra i år med allt som händer runt omkring oss.

Eftersom jag har haft en jobbig helg med ryggont så bad jag min snälle make göra mitt pyssel till idag. En julgran som inte tar någon plats. Den kan enkelt rullas ihop och sparas för framtida jular också.


Dags för att länka era bidrag.

6 kommentarer:

Jessika sa...

Vilken fin gran! Krya på dig. Själv har jag åkt på förkylning med feber, hosta, snuva och huvudvärk på det... Inte ens kombuchate gör mig frisk....

Katarina sa...

Jag har inte tröttnat på julen än, jag har inte fattat att det är december än. Håller med dig om konsumtion, svårt att greppa hur den kan slå rekord gång på gång, inte bara inför jul utan jämnt känns det som.

Vad roligt att du har gjort en stor gran, jag såg just en liten hos Borgmästarn.

Klockarbarn sa...

Ja visst är det konstigt att hon gjorde en också. Hon hann före. Jag har däremot funderat på att göra en sån här i 2 år nu. Behövde maken för att få tummen ur verkar det. Den pryder den tomma väggen alldeles utmärkt och tar INGEN plats. Det är det bästa med den.

Trådanten sa...

Jag gillar inte heller köphetsen kring jul. För mig handlar julen om god mat, god glögg, goda filmer på tv och att få ha de man tycker om riktigt nära. Jag gillar din gran, extra bra pyssel när man kan få någon annanstans pyssla åt en!

lopplisa sa...

Nä, luta sig tillbaka är nog farligt. Ibland kan jag tycka att det är synd att Sverige trots allt har haft egna bilmärken med tillhörande industrier. Annars hade kanske privatbilismen inte varit så utbredd i storstäderna och satsningar på kollektivtrafik och cykelbanor varit desto självklarare. Jag menar.. kan Bogotá, så borde väl också t ex Stockholm kunna bli miljövänligare??

Ja, och visst är väl julen mest förknippad med årligen förnyad rekordslam i köphysteri! Finfin gran!! Det är den andra "xylofongranen" jag ser på sistone :) Himla fina!

hennihenni sa...

Ja jag tror också man ska akta sig för att tro att man är så himla miljövänlig bara för att man gör vissa saker rätt... Smart gran!